fbpx
HemNyheterEfter valet: Magdalena Andersson utklassar Ulf Kristersson på sociala medier

Efter valet: Magdalena Andersson utklassar Ulf Kristersson på sociala medier

Sverige har ett valresultat, och det är nu upp till Ulf Kristersson att bilda regering. Men på sociala medier är tonen en helt annan.

Med knapp marginal gick det blåbruna blocket segrande ur valet 2022. På onsdagskvällen meddelade Magdalena Andersson att hon kommer att avgå som statsminister, och det kommer nu vara upp till Ulf Kristersson att bilda en ny regering.

Inte helt oväntat har valresultatet präglat stämningen på sociala medier. Men det är stor skillnad på hur Andersson och Kristersson blivit mottagna av opinionen.

Andersson utklassar Kristersson

Precis innan valet var det faktiskt M-ledaren Kristersson som hade ett visst övertag på Instagram när det gällde likes och kommentarer, men nu har det svängt rejält till Magdalena Anderssons fördel.

Ett inlägg som Andersson postade på Instagram på onsdagkvällen, där hon berättar om hur hon ser på att nu gå i opposition, och vad hon uträttat under sin tid som statsminister, har i skrivande stund över 40 000 likes.

En timme tidigare la Ulf Kristersson upp en video där han tackade svenska folket för förtroendet (trots att hans eget parti gjorde sitt sämsta val på 20 år). Det inlägget har i skrivande stund bara fått knappt 13 000 likes.

SD-ledaren Jimmie Åkesson postade också ett inlägg på Instagram vid ungefär samma tidpunkt. Det inlägget har fått nästan dubbelt så många likes som Kristerssons video, men kommer inte i närheten av Anderssons popularitet.

Även på Facebook vinner Andersson över Moderaternas partiledare. Där har Kristerssons video fått 5,5 tusen likes, medan Magdas bild har nästan 7 000.

Däremot vinner Ulf Kristersson på en front: antal kommentarer. Men det är kanske inte så trevligt som det låter, åtminstone inte för M-ledaren.

Därför skriver så många ”Hedi Fried” i kommentarsfälten

I skuggan av valresultatet har en annan typ av aktivism växt fram på sociala medier, framför allt på Instagram.

En kampanj som sattes igång av den populäre artisten Stor, där folk uppmanas till att skriva ”Hédi Fried”, har fullkomligt överöst Kristersson på Instagram och Facebook.

Ett av Kristerssons inlägg på Instagram har nu över 17 000 kommentarer, varav de flesta bara består av ”Hedi Fried”.

Anledningen är att Ulf Kristersson inför valet 2018 ska ha lovat förintelseöverlevaren Hedi Fried att han inte tänkte ha något samarbete med Sverigedemokraterna – ett löfte som han nu alltså inte hållit.

RELATED ARTICLES

Populärt